Pri zakladaní internetového podnikania je jednou z prvých vecí výber systému na príjmanie platieb. Keď budete predávať produkty prostredníctvom eshopu, alebo web stránky musíte príjmať platby.
Na výber máte viacero spôsobov, ktorými môžete príjmať platby cez internet a je veľmi jednoduché ich zakomponovať do internetového obchodu. Výber platobného systému závisí aj od toho, čo predávate a v akom množste a tiež to, či chcete platbu vybavovať priamo na vašom webe, alebo cez web tretej strany.
V prípade predaja fyzického tovaru cez eshop je najobľúbenejší spôsob platby dobierka a platba v hotovosti pri preberaní tovaru. Tento spôsob platby je výhodný hlavne pre zákazníkov, pretože môžu zaplatiť za tovar až po jeho doručení.
Keď chcete predávať iný ako fyzický tovar, ako napríklad domény, infoprodukty a podobne, alebo ponúkate cez internet služby, nemôžete používať dobierku, ale musíte zvoliť iný spôsob platby.
Aké sú možnosti platieb na internete?
Dobierka
Dobierka je momentálne najpoužívanejší spôsob platby pri nakupovaní cez internet. Je obľúbená hlavne u zákazníkov, pretože sa im zdá ako bezpečnejšia možnosť ako platba vopred. Tento spôsob je u nás využívaný vo veľkej miere, kdežto napríklad v USA je samozrejmosťou platiť za tovar dopredu. Pre obchodníka je určite lepšie prijať platbu ešte pred zaslaním tovaru zákazníkovi. Nie je dobrý nápad vnucovať zákazníkom platbu vopred, alebo mať iba takú možnosť, ale lepšie je dať zľavu na poštovné pri platbe vopred a tým môžete dosiahnúť, že ľudia zvolia túto možnosť aby ušetrili euro, alebo dva. Ak predávate fyzický tovar, tak dobierka by nemala chýbať medzi platobnými možnosťami.
Internet Banking
Platba cez internet banking je služba, ktorú internetovým obchodom poskytujú banky. Pri zvolení tejto platby zákazníka presmeruje na web stránku banky s ktorou máte zmluvu, a po prihlásení do svojho konta môže uskutočniť platbu. Je to tiež obľúbený spôsob platenia za tovar priamo pri objednávke, ale nevýhodou je to, že vo vašom eshope budú môcť takto platiť iba tí zákazníci, ktorí majú tiež konto v tej istej banke. Riešením môže byť vytvorenie kônt vo viacerých bankách. Túto službu poskytuje väčšina kvalitných bánk. Implementácia do eshopu závisí od používaného riešenia, ale väčšina eshopov má na to vytvorené moduly, takže aplikácia platieb cez internet banking je veľmi jednoduchá.
Platba platobnou kartou-virtuálny POS terminál
Virtuálny POS(Point of sale) terminál umožňuje zákazníkom zaplatiť za tovar v eshope priamo pri objednávke. Môže to byť vlastné riešenie-implementované v eshope, pri ktorom máte vy ako obchodník k dispozícií údaje platobných kariet klientov, alebo riešenie tretej strany(banky), pri ktorom sa platba uskutočňuje cez web stránku banky. Pri tomto riešení je určite lepšie použiť služby kvalitnej banky, pri ktorej je transakcia zabezpečená a nákupom neriskuje ani klient ani vy, pretože vám tak odpadá zodpovednosť za držanie citlivých údajov a platobnú transakciu. Platba prebieha tak, že zákazník vloží číslo platobnej karty, dátum platnosti a CVV číslo.
Jediné čo budete ako predajca potrebovať je vytvoriť si konto v banke, ktorá takúto službu ponúka a mať s ňou uzatvorenú zmluvu. Najčastejšie používaná je Tatrabanka, alebo VÚB Banka, ale túto službu ponúkajú aj iné banky. S použitím virtuálneho pos terminálu umožnite vo vašom eshope platiť kartou všetkým zákazníkom, bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú klientami vašej banky. Podobne ako pri internet bankingu aj pos terminál môžete do eshopu implementovať jednoducho.
Elektronická Peňaženka
Moneybookers, Paypal, Google Checkout a iné elektronické peňaženky môžete tiež použiť ako platobné metódy pre váš internetový obchod. Tiež umožňujú prijímanie a odosielanie online platieb. V zásade sa však od klasických platobných brán, na ktorých klient pri platení zakaždým priamo zadáva údaje svojej kreditnej karty, líšia sa tím, že klient údaje svojej kreditnej karty zadá iba raz pri registrácii do systému, a neskôr ich už nemusí pri ďalších nákupoch zadávať. Stačí, že pri platbe zadá svoj email a heslo. Elektronické peňaženky umožňujú platiť aj klientom, ktorý u nich nemajú vytvorené konto, zadaním údajov platobnej karty. Takže tieto platobné procesory sú vlastne niečo medzi internetovým bankovníctvom a virtuálnym platobným terminálom. Služby ako PayPal sú celosvetovo uznávané platobné procesory a veľa ľudí má už vytvorené konto, takže určite tento spôsob platby privítajú. Pre obchodníka je vytvorenie business konta veľmi jednoduché a stačí mať účet v banke-platobnú kartu a zaregistrovať sa na stránke paypal, alebo inej služby.
Mikroplatby
Mikroplatby sú najčastejšie platby v malých čiastkach, zvyčajne od 5 centov do 5 eur prostredníctvom SMS. Aj keď nie sú často používané pre platenie za tovar v eshopoch, ako platobná metóda na internete určite majú svoje miesto. Najčastejšie sú používané na platenie za topovanie inzerátov, alebo za platby za vstup do nejakej sekcie stránky a podobne. Ale ak predávate drobný tovar, ktorý môže byť zaplatený pomocou mikroplatby, môžete túto možnosť vašim zákazníkom poskytnúť. Výhoda mikroplatby je v tom, že zákazníkom umožňuje platiť okamžite aj bez bankovej karty, alebo účtu v banke. Nevýhodou môžu byť pomerne vysoké poplatky za používanie, aj 30% z ceny platby. Mikroplatby, alebo SMS platby poskytuje pomerne veľa spoločností, takže si môžete vyberať podľa toho, ktorá vám najviac vyhovuje. Implementácia do eshopu je podobne ako pri bankových platbách jednoduchá.
Osobný odber-platba v hotovosti
V prípade, že máte sklad, alebo miesto, kde si môže zákazník tovar vyzdvihnúť osobne a zaplatiť v hotovosti, môžete ponúknuť aj túto možnosť. Nielenže umožníte zákazníkom osobný odber tovaru, ale zvýšite tak aj dôveryhodnosť vášho internetového obchodu.
Existujú aj iné spôsoby ako western union, šeky a podobne, ale tie sa veľmi nehodia pre platby cez internet. Existuje tiež veľké množstvo rôznych služieb a bánk, ktoré máte na výber. Vyššie uvedené spôsoby platieb sú najpoužívanejšie a môžete ich použť aj vo vašom eshope. Každý zákazník má iné požiadavky a každému vyhovuje iný spôsob platby. Čím viac ich umožníte, tým lepšie, pretože tak výjdete v ústrety väčšiemu počtu zákazníkov.
|