Podnikanie na internete vo väčšine prípadov vyžaduje, aby ste mali svoju vlastnú webstránku, alebo blog. Je množstvo rôznych druhov web stránok-klasické web stránky, firemné web stránky, blogy, e-shopy a rôzne iné, takže ich nepotrebujete iba na predaj produktov, alebo služieb, ale slúžia aj ako firemná, alebo osobná prezentácia.
V každom prípade na to, aby ste mohli mať web stránku, potrebujete mať najskôr doménu, na ktorej ju postavíte.
Pre výber domény máte v podstate dve možnosti. Buď použijete doménu ktorá je zadarmo, alebo vlastnú doménu, ktorú si zakúpite. Obidve možnosti majú svoje pre a proti a preto by ste mali vedieť aká možnosť je pre vás najlepšia a akú si zvoliť pred tým, ako začnete budovať web stránku.
Výhody a nevýhody domény zadarmo.
Sú dva druhy domén, ktoré firmy ponúkajú zadarmo. Prvá je doména, ktorá je “zadarmo“ napríklad ku nejakej platenej službe ako webhosting a podobne, ale neskôr za ňu musíte platiť bežný ročný poplatok. Doména, ktorá je úplne zadarmo je zvyčajne subdoména domény nejakej online služby, ktorá je v tvare www.vasadomena.nejakasluzba.sk.
Keď sa rozhodnete použiť pre vašu web stránku doménu zadarmo, výhodou takého riešenia je to, že nemusíte platiť ročný poplatok za registráciu vlastnej domény. To znamená, že ročne ušetríte okolo 15 eur. Na domény zadarmo natrafíte väčšinou pri spoločnostiach, ktoré ponúkajú služby ako blogy a iné, ktoré vám zvyčajne umožňujú aj tvorbu web stránok zadarmo. Toto riešenie sa môže zdať lákavé, no má aj svoje nevýhody, ktoré by ste mali brať do úvahy, hlavne ak to myslíte s prezentáciou na internete vážne.
Nevýhodou domény zadarmo je to, že doména nikdy nebude v skutočnosti vaša, pretože je to iba subdoména, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou domény danej spoločnosti. Z dlhodobého hľadiska tak strácate, pretože nebudujete hodnotu svojej vlastnej doméne. Nad doménou zadarmo nemáte plnú kontrolu, takže ak sa napríklad prevádzkovateľ rozhodne ukončiť činnosť, alebo skrachuje, vy skončíte bez domény na ktorej ste niečo budovali. Budovanie, alebo prevádzkovanie web stránky na free doméne je z dlhodobého hľadiska nezodpovedné.
Ak chcete mať firemnú web stránku na doméne zadarmo, uistite sa, že vám spoločnosť na stránku neumiestni neželané prvky ako reklamy, externé odkazy a podobne. Pri niektorých web stránkach by to nemuselo byť vhodné.
Doména zadarmo je subdoména, takže okrem názvu vašej stránky, alebo firmy bude obsahovať aj názov spoločnosti, ktorá vám doménu poskytla. Ak chcete aby vaša firma pôsobila seriózne, tak najlepšie bude zvoliť vlastnú doménu.
Výhody a nevýhody vlastnej domény.
Vlastná doména má viacero výhod. Tým, že budete mať vlastnú doménu, či už je to pre blog, e-shop, alebo firemnú stránku pôsobí vaša stránka dôveryhodnejšie. Svojej doméne môžete budovať históriu a hodnotu a máte nad ňou plnú kontrolu. Ak sa ju rozhodnete kdekoľvek použiť – vizitky, reklamy atď, vždy pôsobí lepšie a dôveryhodnejšie, ako subdoména nejakej služby, ktorá je zadarmo. Takisto ju môžete použiť pre vytvorenie vlastného emailu a budovanie značky. Keď sa niekedy rozhodnete doménu predať, má oveľa vyššiu hodnotu ako doména zadarmo a takisto máte aj oveľa väčšiu šancu ju predať.
Nevýhodou vlastnej domény, ktorú si kúpite je, že musíte za ňu platiť každoročne poplatok (cca 15€).
Takže vidíte, že aj jedna aj druhá možnosť má určité výhody a nevýhody a musíte sa rozhodnúť na základe vašich požiadaviek. Ak ste napríklad hobby bloger, alebo si chcete vytvoriť web stránku len pre zábavu, tak doména s web stránkou zadarmo môže byť vhodným riešením. Naopak ak to myslíte s prezentáciou a podnikaním na internete vážne, tak vlastná doména je jednoznačne lepšia, priam nevyhnutná voľba.
|