Vízia Pre Podnikanie

Už máte víziu pre vaše podnikanie? Možno to znie ako samozrejmosť, ale v skutočnosti to pre veľa ľudí, ktorí chcú začať podnikať nie je až taká samozrejmosť.

Čo to je vízia pre podnikanie?

Každý podnikateľ, ktorý chce vybudovať úspešnú firmu by mal mať víziu pre svoje podnikanie. Vízia je predstavivosť a schopnosť vidieť nehmotné veci vo svojej mysli naživo. Vízia je plánovanie a schopnosť si vaše podnikanie predstaviť, vidieť ho hotové-ako vyzerá a funguje ešte predtým, ako začnete podnikať.

Vidíte firmu doslova naživo, jej zamestnancov, jej aktivity, vaše aktivity v nej, vidíte napríklad značku vašej firmy, viete ako má vyzerať webstránka ešte predtým ako na nej začnete pracovať atď. Tak ako keď máte živý sen, ale rozdiel medzi snom a vizualizáciou-snívaním je v tom, že vizualizáciu môžete ovplyvňovať narozdiel od sna. Tým pádom si môžete vybudovať vo svojej mysli akékoľvek podnikanie ako na trenažéri a je len na vás, či potom vaše podnikanie premeníte na skutočnosť, alebo nie.

 

Aká je Vaša vízia?

V podstate môžu byť dva druhy vízie. Osobná vízia podnikateľa a vízia podnikania. Aj keď sú pre podnikanie obidva druhy dôležité, veľa ľudí začína iba s tou jednou a to je osobná vízia podnikateľa. Väčšina ľudí si predstavuje ako im na konte pribúdajú peniaze a ako ležia na pláži pri mori, alebo ako sa vozia v luxusnom aute tď…Na základe  takej vízie začínajú podnikať v niečom, o čom si myslia, že im to prinesie peniaze.

Problém je v tom, že títo ľudia zabúdajú na dôležitú víziu pre ich podnikanie-na to, ako by ich podnikanie malo vyzerať a fungovať a čo v ňom vlastne chcú dosiahnúť. Kým osobná vízia niektorých podnikateľov motivuje k začatiu podnikania a môže je samozrejme tiež dôležitá, ešte dôležitejšia je vízia pre firmu. Podnikanie je o prinášaní hodnoty pre druhých ľudí a na to veľa podnikateľov často zabúda.

Je veľa spôsobov ako podnikať na internete, ale hlavne veľa začiatočníkov sa púšťa do online podnikania bez potrebných základov. Podľa štatistík až 90% biznisov skrachuje a jednou z častých príčin je to, že im chýba vízia. Väčšina úspešných podnikateľov má víziu pre firmu, jej ciele a rozvoj, a ich osobná vízia je až na druhom mieste. Práve na základe vízie pre váš biznis môžete vytvoriť úspešný podnikateľský plán.

 

Prečo je vízia taká dôležitá pre budovanie podnikania?

Podnikanie nemusí byť nevyhnutne iba o nekonečnom raste veľkej firmy, ale aj pre malé podnikanie na internete, alebo napríklad iba pre jednu webstránku by ste mali mať víziu pred tým ako na nej začnete pracovať. Začína to napríklad už pri výbere obchodného mena(alebo domény). Možno dnes chcete vytvoriť lokálny projekt, ale o pár rokov si uvedomíte že by ste chceli expandovať aj na iné trhy. Ak si naplánujete váš biznis v začiatkoch iba na lokálnu úroveň a neskôr sa rozhodnete pre rozširovanie, môžete to mať oveľa ťažšie ako keď si to naplánujete už na začiatku. To je iba príklad, ale je to jeden z dôvodov, prečo je vízia do budúcnosti taká dôležitá.

Na základe vízie môžete vaše podnikanie budovať, stanoviť si konkrétne ciele a vypracovať podnikateľský plán. Ak máte jasnú víziu pre váš biznis, tak nielenže máte motiváciu, ale aj istotu a presvedčenie, pretože viete čo idete robiť a ako to máte urobiť.

Možno sa niektorí ľudia sami seba pýtajú, prečo ten, alebo tamten je úspešný podnikateľ aj keď nemá ani vysokú školu a ja mám skončené dve? Podnikanie nie je ani tak o inteligencii, alebo vzdelaní ako je o vízií a motivácií. Aj na internetové podnikanie treba mať určité vedomosti a čím ich je viac, tým lepšie, ale nie je to vždy iba o vedomostiach.

Jedna z vlastností úspešných podnikateľov je práve schopnosť vidieť pomyselný obraz ich podnikania, “vidieť“ ako ich podnikanie funguje aj keď ho ešte ani nezačali budovať, a práve táto vízia ich motivuje k realizácií. Jeden z najznámejších vizionárov bol aj zakladateľ Apple Steve Jobs a vlastne aj mnoho ďaľších podnikateľov, ktorí dokázali svoj biznis vybudovať prakticky z ničoho.

Vízia pre podnikanie je vlastne o snívaní a premýšľaní nad podnikaním a umožňuje vidieť chod firmy a vyriešiť prípadné problémy ešte predtým ako sa vyskytnú v skutočnosti. V podstate si vybudujete podnikanie vo svojej mysli a na základe toho obrazu ho môžete premeniť do reality.

Predstavte si napríklad puzzle. Skladáte ich podľa obrázku a viete ako to má na konci vyzerať. Ak by ste ale nemali obrázok podľa ktorého ich máte poskladať, a mali by ste iba kopu pomiešaných dielcov, určite by vám skladanie zabralo mnohonásobne viac času a možno by ste to ani neposkladali. To isté platí aj pre podnikanie, iba s tým rozdielom, že puzzle je bezvýznamna hra, ale podnikanie je realita v ktorej môžete podcenením základných vecí zbytočne stratiť.

 

Ako si vytvoriť víziu?

Víziou niektorých podnikateľov je mať množstvo voľného času, ktorý môžu tráviť rôznymi aktivitami. Aj preto si chcú ľudia vytvoriť pasívny príjem napríklad z podnikania na internete. Víziou iných môže byť finančná nezávislosť a podnikajú preto, aby mali dostatočné množstvo peňazí na životný štýl aký chcú mať. Ďalší podnikatelia majú víziu budovania kvalitnej firmy a produktov ako napríklad Steve Jobs. Všetci máme nejakú víziu či už pre osobný život, alebo pre podnikanie, ktorá nás motivuje. Jednou zo základných schopností, ktorá vám rozšíri obzory je myslieť ako marketér.

Niektorí ľudia majú schopnosť vizualizácie väčšiu a niektorí menšiu, ale určite sa to dá naučiť. Základným krokom je ale vidieť pozitívne veci, respektíve rozmýšľať a plánovať iba pozitívne. Negatívne myslenie je zlé a nikam nevedie. Samozrejme je dobré myslieť na prípadné problémy, ale nie myslieť negatívne. Musíte sa vedieť vžiť do situácie a skutočne sa snažiť predstaviť si naživo každý detail a snažiť sa myšlienky v mysli zobraziť.

Vaša vízia by mala byť realistická

Ale ďalšou vecou na ktorú by ste mali myslieť je to, aby vaša vízia bola reálna. Keďže vízia pre podnikanie sú vlastne ciele, na ktoré sa chcete zamerať, ide o to aby vaše ciele neboli príliš malé, ale ani príliš veľké.

Príliš malé ciele síce dosiahnete ľahko, ale nemusíte dosiahnuť to čo naozaj chcete. Samozrejme je len na vás aké si dáte ciele. Naopak ak si dáte príliš veľké ciele, nemusíte ich dosiahnuť a môžete byť frustrovaný. Najlepšie je, ak sú vaše ciele dostatočne veľké aby ste videli výsledky a dosiahli ich, ale aby neboli príliš nereálne.

Ak chcete začať podnikať v akomkoľvek smere a rozmedzí, tak začnite s tým, že budete mať víziu toho, ako má vaše podnikanie vyzerať na konci. Na základe toho si budete môcť určiť ciele a vytvoriť podnikateľský plán, čo sú základné kroky pre úspešné podnikanie.