Aký je rozdiel medzi SEO a SEM, a čo vlastne tieto skratky znamenajú? SEO je skratka pre Search Engine Optimization, čo je optimalizácia pre vyhľadávače. SEM je skratka pre Search Engine Marketing, čo je marketing pre vyhľadávače. Aj keď si veľa ľudí myslí, že SEO a SEM je rovnaká vec, nieje to celkom tak. V tomto článku sa pozrieme na definíciu a rozdiel medzi SEO a SEM.
SEM – Marketing Pre Vyhľadávače
Začneme s marketingom pre vyhľadávače, čiže SEM. Úlohou marketingu pre vyhľadávače je získať návštevníkov z vyhľadávačov, alebo katalógov. Ako vidíte je to široký pojem, a v tom je rozdiel medzi SEO a SEM. Marketing pre vyhľadávače je komplex činností pre získavanie návštevnosti z vyhľadávačov, medzi ktoré patrí aj optimalizácia stránky pre vyhľadávače (SEO). Stratégia marketingu pre vyhľadávače môže okrem optimalizácie obsahovať aj platené vloženia stránky do vyhľadávačov, alebo katalógov, PPC reklamu, alebo sponzorované odkazy vo vyhľadávačoch a činnosti, ktoré vedú k zviditeľneniu vašej webstránky vo vyhľadávačoch.
Platené umiestnenie
Platené umiestnenie je pridanie vašej stránky do vyhľadávačov, alebo katalógov za poplatok. Niektoré vyhľadávače umožňujú vložiť a zaindexovať webstránku okamžite namiesto toho aby ste čakali kým ju zaindexujú prirodzene, alebo zadarmo, čo môže trvať aj týždne, alebo mesiace. (napr. Yahoo). Niektoré vyhľadávače a katalógy majú túto možnosť a umiestnia vašu stránku za poplatok rýchlejšie a na lepšie pozície, čo prináša viaceré výhody.
Reklama vo vyhľadávačoch, PPC
Platená inzercia vo vyhľadávačoch je tiež súčasť SEM stratégie. Platené, alebo sponzorované odkazy môžete nájsť na prvých miestach vo vyhľadávačoch. Môžete tak umiestniť vašu stránku na popredné pozície vo vyhľadávači, čo prinesie vašej stránke návštevnosť. Môžu to byť reklamy založené a platené od počtu zobrazení, alebo PPC (Pay Per Click). PPC reklama je jednoduchý spôsob, ako umiestniť vašu webstránku vo vyhľadávačoch na popredné miesta aj bez optimalizácie. Táto reklama sa zobrazuje podobne ako prirodzené výsledky vyhľadávania na základe zadaných vyhľadávaných výrazov.
Výhody a nevýhody SEM
Výhodou SEM je, že výsledky môžete pozorovať a merať okamžite. SEM je založený hlavne na platenej propagácií, takže hneď po spustení kampane môžete mať na stránke návštevnosť. Ak máte dosť peňazí na reklamnú kampaň a viete čo robíte, môže to byť pre vás vhodná forma marketingu.
Nevýhodou SEM ako celku je to, že je to platená forma marketingu.
SEO-Optimalizácia pre vyhľadávače
Optimalizácia pre vyhľadávače je iba súčasťou marketingovej stratégie pre vyhľadávače. SEO je základná vec na ktorú by ste sa mali zamerať pri budovaní webstránky, pretože optimalizáciou pre vyhľadávače získava vaša web stránka lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch prirodzene. SEO-optimalizácia je proces, pri ktorom ladíte webstránku tak, aby bola bezproblémová pre vyhľadávače a zodpovedala vyhľadávaným výrazom, čím získate lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch a lepšiu návštevnosť.
Výhody a nevýhody SEO
SEO má výhodu v tom, že vám môže priniesť cielených návštevníkov zadarmo (v prípade, že si robíte optimalizáciu sami). Nevýhodou optimalizácie pre vyhľadávače je to, že je náročná na čas, a tým pádom aj na finančné prostriedky. Je to dlhodobý proces, ktorý sa väčšinou prejaví až po nejakom čase a treba ho priebežne opakovať a udržiavať. Rozhodne je vhodné využiť aj SEO poradenstvo aby ste vedeli na webe používať aspoň základné pricípy SEO optimalizácie.
Vyhľadávače denne navštevujú milióny ľudí, ktorí hľadajú konkrétne informácie, produkty, alebo služby. Preto aj SEO a SEM patria medzi základné spôsoby na marketing a propagovanie web stránky na internete.
|