Potrebujete podnikateľský plán, ale neviete ako ho vytvoriť? Podnikateľský plán pre malé podnikanie nemusí byť až taký zložitý ako si možno myslíte. Keď začínate podnikať, tak určite viete čo chcete v podnikaní dosiahnúť a ako by malo vaše podnikanie vyzerať a to je základ.
Je veľa podnikateľov, ktorí začínajú podnikať s víziou zbohatnutia, ale pre svoje podnikanie nemajú ani podnikateľský plán. Podľa štatistík až 90% zo všetkých nových biznisov skrachuje do piatich rokov. Je to dosť vysoké číslo, ale väčšina z tých biznisov, respektíve ich majiteľov určite nemá buď skúsenosti alebo podnikateľský plán.
Niektorí ľudia po neúspechu v prvom podnikaní na podnikanie celkom zanevrú, pretože si povedia, že to asi nie je nič pre nich, ale pritom za neúspechom môže byť iba nedostatok vedomostí a podnikanie bez podnikateľského plánu.
Každý podnikateľ by mal počítať s tým, že sa mu nemusí dariť, ale práve neúspech v podnikaní by mal byť motiváciou a poučením pre zlepšovanie. Vytvorenie podnikateľského plánu je správny základ pre každé úspešné podnikanie, pretože je to ako mapa podľa ktorej budujete vaše podnikanie.
Podnikateľský plán nemusí byť komplikovaný
Asi nikomu sa nechce vytvárať mnohostranový podnikateľský plán s množstvom rôznych údajov, ktorým začínajúci podnikatelia často ani nerozumejú. Veľké firmy majú podnikateľský plán, na desiatky, alebo stovky strán, ktorý obsahuje obrovské množstvo rôznych údajov a všetkych detailov, ktoré sa týkajú ich biznisu. Keď sa na taký podnikateľský plán pozrie človek, ktorý začína podnikať, môže to byť pre neho frustrujúce.
Dobrou správou je, že na začiatok malého podnikania taký podnikateľský plán nepotrebujete. Hlavne ak podnikáte cez internet, a podnikanie ovládané z domu máte bez zamestnancov, tak odpadá veľa položiek, ktoré podnikateľský plán nemusí zahŕňať.
Čím jednoduchšie je vaše podnikanie, tým jednoduchší je aj podnikateľský plán, čiže ak zarábate peniaze na internete s jednou webstránkou, tak vám určite bude stačiť aj veľmi stručný podnikateľský plán.
Čo by mal obsahovať váš podnikateľský plán?
Pre malé podnikanie je jednoduchý podnikateľský plán ideálny, pretože zbytočne nezaťažuje s vecami, ktoré nie sú až také podstatné. Veľké spoločnosti síce majú zložité podnikateľské plány, ktoré sú pre firmu dôležité, ale pre tieto spoločnosti sú nevyhnutné a na ich tvorení, ale aj plnení sa podieľa viacero ľudí.
Podnikateľský plán si môžete vytvoriť podľa nejakého univerzálneho vzoru, ktorý nájdete na internete, alebo v knihách, ale najlepšie je si vytvoriť podnikateľský plán na mieru podľa seba a vášho podnikania. Podnikateľský plán je v podstate vízia vášho biznisu-dlhodobý cieľ a potom stratégia na jeho dosiahnutie.
Jednoduchý podnikateľský plán by mal obsahovať :
- víziu pre podnikanie
- meno firmy, značku
- čo budete predávať, alebo v akej oblasti chcete podnikať
- definovať kto sú zákazníci
- čo vás odlíši od konkurencie
- marketingovú stratégiu
- ciele vášho podnikania-dlhodobé aj krátkodobé a stratégiu pre ich dosahovanie
Podnikateľský plán by mal byť zrozumiteľný, a mal by jasne popisovať vaše podnikanie od začiatku až po vami stanovený cieľ. Podnikateľský plán nie je dokument, ktorý vytvoríte a už sa nemení, ale naopak je to živý dokument, ktorý pri podnikaní a dosahovaní cieľov môžete dopĺňať alebo upravovať.
Podnikateľský plán nie je o tom, koľko má strán a môže byť jednoduchý, ale mal by byť jasný, logický a mali by v ňom byť uvedené všetky podstatné veci.
Predstavte si, že idete na dlhú cestu a autom a používate mapu, ktorá je rozmazaná a nevidíte na nej dobre názvy miest a cesty. Pravdepodobne zablúdite niekde kde nebudete poznať cestu. A presne tak je to aj s podnikateľským plánom a budovaním podnikania. Začnete tým že viete kde idete(ako má vyzerať vaše podnikanie) a podľa mapy(podnikateľského plánu) sa vydáte na cestu správnym smerom, budete vedieť kade idete a ako ďaleko ste od vášho cieľa.
|