V dnešnej dobe môžete mať e-shop – internetový obchod tak ľahko ako blog, alebo inú webstránku. Na trhu sú dostupné rôzne riešenia, ktoré sú buď zadarmo, alebo sú platené a niektoré sú lepšie a niektoré horšie. Svoj vlastný eshop môžete mať behom pár klikov myšou, ale nie je eshop ako eshop.
Nezáleží však ani tak na tom, aký softvér, alebo riešenie pre eshop použijete, ako na iných podstatnejších veciach.
Tu je 10 vecí, ktoré by ste nemali podceňovať ak chcete mať úspešný internetový obchod:
1. Kvalitný dizajn a funkčnosť eshopu
Prvá vec ktorá padne vášmu zákazníkovi do oka pri návšteve vášho internetového obchodu je webdizajn. V dnešnej dobe keď už nie je na internete 7 eshopov, ale sú ich tisíce musíte dbať aj na detaily, tak aby ste potencionálneho zákazníka zaujali a presvedčili že má nakúpiť u vás. Kvalitný webdizajn eshopu je základná vec ktorá potencionálneho zákazníka pri návšteve zaujme a ovplyvní správanie návštevníkov a to ako dlho vo vašom eshope zostanú. Preto radšej zainvestujte do kvalitnejšieho dizajnu a celkového prevedenia eshopu. Niekedy môžete mať kvalitný a pekný e-shop aj za menej peňazí, preto nemusíte nevyhnutne investovať tisíce eur.
Takisto je dôležitá aj funkčnosť. Už len samotná rýchlosť načítania stránky môže ľudí odradiť. Ak sa vaša stránka bude načítavať príliš dlho, potencionálny zákazník klikne na tlačítko späť a už ho nikdy nemusíte vidieť, pretože ho získa vaša konkurencia. Preto je veľmi dôležitý aj výber kvalitného webhostingu. Takisto dbajte na to, aby ste mali eshop funkčný a neobjavovali sa tam rôzne chyby, nefunkčné odkazy a podobne.
2. Kvalitný popis a fotografie produktov
Zákazník na e-shope hľadá a porovnáva kvalitné produkty za najlepšie ceny. Zákazník sa chce o produktoch dozvedieť potrebné informácie a chce si pozrieť ako produkty vyzerajú. Presne tak isto ako pri nakupovaní mimo internetu. Čím viac potrebných informácií zákazníkovi dáte, tým lepšie, pretože už nebude musieť hľadať inde. Preto uvádzajte čo najviac informácií o produkte a popíšte jeho vlastnosti, použitie a výhody čo najpodrobnejšie. To isté platí aj o fotografiách. Čím viac kvalitných fotografií produktu máte tým lepšie. Nemusí to byť veľa fotografií, ale ide o to aby boli kvalitné a detailne ukázali aj detaily produktov. Samozrejme nezabudnite uviesť prehľadne cenu tovaru, spôsoby platby, spôsoby a ceny dodania.
>> Mohlo by vás zaujímať: zoznam internetových obchodov
3. Viacero spôsobov platby a dopravy
Ďalší aspekt, ktorý môže rozhodovať o tom, či ľudia u vás nakúpia sú aj možnosti platby. Predstavte si, že si chcete kúpiť cez internet napríklad topánky, ale nemáte bankový účet. Prídete do krásneho internetového obchodu ale bohužiaľ prijímajú iba platby vopred online prevodom. Viete aj o iných eshopoch a tak pôjdete nakúpiť niekde inde a eshop príde o zákazníka len kvôli tomu, lebo neumožnil viac spôsobov platby. Niekedy obchodníci môžu na dobierku doplatiť, pretože zákazník nemusí tovar prevziať a vy musíte platiť za dobierku. Je to však iba zanedbateľné percento a čím kvalitnejší eshop máte, tým je menšie. Sú na to isté opatrenia, ale zatiaľ ľudia ešte dobierku vo veľkom obľubujú, takže by nebolo dobré túto, alebo nejakú inú možnosť vynechávať. Ak je to možné, tak ponúknite aj osobný odber tovaru. To tiež zvýši dôveryhodnosť vášho e-shopu, ale hlavne ide o to vyjsť zákazníkovi čo najviac v ústrety.
4. Obchodné podmienky
Nezabudnite tiež na zostavenie obchodných podmienok pre váš internetový obchod. Toto je dôležité pre obidve strany ako pre obchodníka, tak aj pre zákazníka. Uistite sa, že zákazník si môže prečítať obchodné podmienky. Vlastne by si ich mal určite prečítať a najlepší spôsob je na stránku a pred objednávkou, alebo pred registráciou umiestniť odkaz na stránku s obchodnými podmienkami, tak aby zákazník pred pokračovaním označil že ich prečítal. Asi najlepšie je si dať obchodné podmienky vytvoriť na mieru u firmy, alebo právnika ktorý sa tým zaoberá. Je to síce drahšie, ale lepšie riešenie ako by ste ich mali zostavovať sami (pokiaľ neviete čo majú obsahovať). V každom prípade by obchodné podmienky pre e-shop mali obsahovať(zo zákona) údaje o vás ako prevádzkovateľovi eshopu ako veci ako obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, identifikačné číslo, označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal a číslo zápisu a tiež detaily o objednávke, platbách, dodaní a reklamácií tovaru alebo odstúpenia od zmluvy, prípadných akciách, záruke, a tiež ochrane osobných údajov a všetky iné detaily.
5. Registrácia zákazníka
Aj príliš komplikovaná registrácia nového zákazníka pred objednávkou vo vašom eshope môže zákazníka odradiť. Preto sa snažte čo naviac uľahčiť a zjednodušiť proces registrácie a nakupovania vo vašom eshope. Samozrejme potrebujete vedieť kam a komu máte tovar poslať, ale snažte sa to uľahčiť na maximum a od zákazníka požadujte iba nevyhnutné údaje ako meno, adresu, a telefónne číslo a najlepšie až tesne pred potvrdením objednávky.
6. Dostupnosť produktov
Najlepšie je mať tovar na sklade, ale hlavne dbajte o to, aby ho zákazník dostal v sľúbenom termíne. Veľa obchodníkov sa snaží uzatvoriť obchod aj za cenu toho, že zákazníka oklamú. Zákazník si objedná v internetovom obchode tovar s tým, že je na sklade pripravený na odoslanie a po objednávke zistí, že tovar nie je na sklade a že to bude trvať dlhšie. Toto síce môže viesť k tomu, že urobíte predaj, ale z dlhodobého hľadiska vám to môže poškodiť. Stačí, že viac klientov bude mať takúto skúsenosť a s najväčšou pravdepodobnosťou už u vás nenakúpia.
7. Zákaznícky servis
Kvalitná zákaznícka podpora je dôležitý aspekt úspešného internetového obchodu. Jedna z najhorších vecí pre firmu je zlý zákaznícky servis. Na stránke majte viditeľný odkaz na podstránku s kontaktnými informáciami a najlepšie keď použijete viacero spôsobov ako telefónny kontakt, email, chat, prípadne fax. A tiež prípadne adresu, kde sídlite resp. prevádzkujete eshop (kde máte sklad v prípade osobného odberu). Čím skôr budete reagovať na požiadavky a otázky zákazníkov tým lepšie.
8. Možnosť tlače a iné detaily
Majte v internetovom obchode aj možnosť tlače, čiže zákazník si môže v prípade potreby detaily na papier (produkty, alebo faktúru, mapu a podobne). Takisto ak máte možnosť osobného odberu, poskytnite možnosť zobrazenia vašej adresy na mape. Sú to detaily, ktoré môžu mať pozitívny vplyv.
9. Odporúčania zákazníkov
Snažte sa umiestniť na eshop pozitívne hodnotenia a odporúčania od zákazníkov. Ak máte nejaké pozitívne odporúčania vašich zákazníkov, tak je to dobré, a ak nemáte a viete, že poskytujete kvalitné služby, skúste zákazníkov osloviť a získať od nich hodnotenie.
10. Budujte značku
A v neposlednom rade budujte značku. Značka je pre úspešné podnikanie veľmi dôležitá, prinajmenšom z dlhodobého hľadiska. Značka je identifikátor pod ktorým si váš internetový obchod ľudia ľahko zapamätajú. Môže to byť originálne logo, slogan, názov, dizajn a najlepšie všetko dokopy, čo váš e-shop urobí jedinečným.
Takže tu je 10 základných prvkov, ktoré by mal mať v poriadku každý dobrý eshop. Sú to základné veci, ktoré by ste určite nemali vynechať keď chcete vybudovať úspešný internetový obchod.
|