Pokúsiť sa o realizáciu myšlienky bez podnikateľského plánu je asi to isté ako vydať sa na neznámu a dlhú cestu bez GPS alebo mapy. Spoliehajúc sa výlučne na skúsenosti, intuíciu a rady sa vám vždy nemusí vyplatiť.
Niekedy je dobré si urobiť aj menší alebo väčší plán. V podnikaní to platí dvojnásobne a my vám prinášame niekoľko rád, ako vám môže pomôcť.
Nie je to len bezcenný dokument
Podnikateľský plán sa pre väčšinu začínajúcich podnikateľov stáva nutným zlom, ktoré chcú mať rýchlo za sebou. Často si myslia, že takýto dokument je potrebný len na to, aby sa niečo podalo banke alebo ukázalo potenciálnym investorom, prečo by sa mali rozhodnúť vám poskytnúť svoje finančné prostriedky, ktoré potom môžete využiť aj na nákup spoľahlivých obchodných váh.
V skutočnosti je podnikateľský plán ale cenným sprievodcom aj pre samotného podnikateľa. Umožňuje mu posúdiť životaschopnosť myšlienky, identifikovať riziká a zistiť príležitosti.
A je lepšie vopred plánovať na stránkach vytlačených vďaka kompatibilným tonerom, ako robiť potom neskôr už reálne a často nie pre všetkých príjemné rozhodnutia. Prinášame vám 6 dôvodov, prečo by ste mali začať realizovať svoju myšlienku s pomocou podnikateľského plánu.
1. Emócie stranou
Zriedka sa tí, ktorí začínajú podnikať, môžu pochváliť „železnými nervami“ – pod vplyvom rôznych udalostí a nepredvídaných vecí, môžu emócie znemožniť jasný pohľad na danú situáciu. Ak sa budete držať dobre prepracovaného podnikateľského plánu, môžete si udržať striedmy prístup k tomu, čo sa deje a robiť racionálne rozhodnutia. Na emócie si nechajte dostatok voľného priestoru v súkromnom živote.
2. Nová úloha v živote
Podnikateľ je nová, zaujímavá a nie ľahká úloha, ktorá bude aj naďalej súčasťou vášho života. Podnikateľský plán vám umožní lepšie pochopiť vaše nové úlohy a zodpovednosti, ako aj pripraviť sa na budúce výzvy. Musíte si to ale uvedomiť ešte pred tým, než ho začnete robiť.
3. Vytvorenie konceptu
Nie je vždy ľahké formulovať myšlienku a logicky ju uviesť. Otázky, na ktoré budete musieť odpovedať pri navrhovaní vášho podnikateľského plánu, vám pomôžu lepšie pochopiť rôzne aspekty vašej idey a dospieť k jednému konceptu. Mali by byť jasné a zrozumiteľné. Nič sa nestane, ak ich bude aj viac.
4. Čísla a informácie
Podnikateľský plán nie je len krásne napísaný text; v ňom by malo byť miesto pre skutočné údaje a čísla, čo vám umožní predpovedať rovnováhu podniku na niekoľko rokov dopredu. Tieto údaje sú dôležité pre porovnanie úloh s výsledkami a uskutočnením rozhodujúcich krokov. Tým môže byť aj obyčajný nákup renovovaných tonerov, ktoré vám poslúžia rovnako dobre ako tie klasické originály.
5. Zaplňte regály
Ide o váš produkt – čo je to? Aké služby plánujete poskytnúť? Aké sú vaše vyhliadky? Bez dobrého sprievodcu, ktorý sa v tomto prípade stáva obchodným plánom, môže byť ťažké odpovedať na tieto zdanlivo jednoduché otázky. Keď si urobíte plán, budete nútení si stanoviť ciele, a identifikovať nedostatky a podrobne opisovať princípy vášho podnikania.
6. Upozornenie na najdôležitejšie
Každý deň podnikateľ potrebuje vyriešiť nespočetné množstvo otázok a naučiť sa nové veci – v mori informácií sa ale ľahko utopí a začne sa sústreďovať na detaily a nie na veľké úlohy, alebo práve naopak. Pozrieť sa na obchodný plán, v ktorom máte všetko podrobne rozpísané, vám umožní znova vidieť najdôležitejšiu vec, ktorú ste si stanovili na začiatku.
Nezabudnite, nie je to len kus dobre zviazaných strán s peknou obálkou. Ide o informácie, ktoré sú svojim obsahom prínosom pre vás aj vaše okolie.
|